KRIJN VAN NOORDWIJK IN ADCN HALL OF FAME

KRIJN VAN NOORDWIJK IN ADCN HALL OF FAMEKRIJN VAN NOORDWIJK IN ADCN HALL OF FAME

KRIJN VAN NOORDWIJK IN ADCN HALL OF FAME

The following article is in Dutch. We apologize for the inconvenience for those who do not speak Dutch.

ADCN, de club voor creativiteit in advertising en design, heeft in het Rijksmuseum drie nieuwe Hall of Fame leden gehuldigd: Wesley ter Haar (founder, MediaMonks), Aad Kuijper (mede-oprichter & Creative Director, Alfred) en Krijn van Noordwijk (regisseur & fotograaf, Hazazah). De jaarlijkse traditie vond plaats voorafgaand aan de Vernissage van het 50e ADCN Jaarboek in de Jimmy Woo. Het drietal wordt geëerd vanwege hun uitzonderlijke bijdragen aan creativiteit in communicatie en vanwege hun werk voor ADCN. Aangezien deze drie helden elk hun eigen plek in de spotlight verdienen is dit artikel volledig geweid aan de vele creatieve gezichten van Krijn van Noordwijk. Lees het stuk over Aad Kuijper hier en het stuk over Wesley ter Haar hier.

Krijn van Noordwijk, Rotterdam 1958. Fotograaf, Director, Creatief.

Marleen Bubberman, vrouw van Krijn

Wat Krijn bijzonder maakt is dat hij helemaal van zichzelf is. Hij weet precies wat hij wil. Is erg zelfverzekerd, positief, maakt zich geen zorgen. Hij is eerlijk en gul, laat zich niet van de wijs brengen. Dat is voor de medemens misschien niet altijd makkelijk, maar het is wel altijd leuk om te zien is dat hij zo relaxed en tevreden in het leven staat.

David Snellenberg, creatief directeur Dawn, voorzitter ADCN

Niemand is als Krijn en Krijn is als niemand. Voor mij is Krijn de gouden combinatie tussen de ongepolijste Rotterdammer, zenboeddhist, antropoloog en kunstenaar. Hij schakelt moeiteloos van de een naar de ander, van platte grap naar taoïstische opmerking, van rake observatie der mensheid naar terloops ontstaan topidee.Krijn is een vriend. Daar heeft ‘ie er meer van, maar je wordt het niet zomaar want Krijn heeft een nogal aanwezige bullshit detector. Praat je poep, dan geeft hij geen antwoord, zeg je iets zinnigs, dan beginnen z’n ogen te glimmen. Zijn vrije geest is altijd inspirerend.Krijn is een soort homo universalis. Levenskunstenaar, trouwe vriend en man, art director, fotograaf, regisseur, schrijver dus ook, gitarist. Gitarenbouwer, kenner der whiskeys, voordrager van Reve, drager van buitenproportioneel grote broeken… my god. had ik maar één zo’n talent.

Bernard van Noordwijk, vader van Krijn

Een zeldzaam troste vader over zijn zoon Krijn. Hij is – letterlijk en figuurlijk – een `ZONDAGSKIND’; in liefde ontvangen en geboren. Wat mij in Krijn aanspreekt is zijn karakter. Positief en optimistisch, maakt zich niet gauw zorgen en houdt de zonzij. Moest ik hem als vader stimulerend begeleiden tijdens zijn studie, thans zijn de rollen omgekeerd en assisteert hij mij bij mijn bezigheden. Ben ik jaloers op Krijn? Nee dus! Wel benijdde ik zijn gang naar de kunstacademie; dat had ik ook graag gewild. Hij weet hoe je scheppend moet denken: je moet je verstand in omgekeerde richting gebruiken. Wat Krijn uniek maakt, is zijn oorspronkelijke stijl. Hij is vernieuwend bezig zonder naast zijn schoenen te lopen. Als vader heb ik veel respect voor het werk en het gedrag van mijn zoon. Hij is bekend bij velen, waar ik groots op ben!

Lode Schaeffer, creatief directeur Indie

Krijn is de magische combinatie van cool en lief. Hij ziet er uit als The Man. Ik ben er altijd weer trots op om hem in een café te omhelzen of in een park bij hem aan tafel te gaan zitten. Van binnen is Krijn juist een schatje. Trouw aan zijn vrouw, kinderen, vrienden. Gul met tijd, gul met zijn talent. En talent heeft Krijn in overvloed. Van iedere gedachte die je met ‘m deelt, krijg je de meest spannende, verrassende versie terug. En van alle mensen die Krijn portretteert, zien we de meest indrukwekkende, intense kant. Altijd gecombineerd met respect en liefde. Zo is zijn werk als Krijn zelf: de magische combinatie van cool en lief. Wij, de mensen die Krijn mogen omhelzen en onze gedachten met hem mogen delen, zijn mazzelaars.

Bram Schouw, regisseur

Krijn lijkt op niemand, niemand lijkt op Krijn. Dat alleen al inspireert. Hoe je zo volkomen jezelf kun zijn. Krijn is voor mij ook de wederhelft van Marleen, elkaars jeugdliefdes. Waarom verder zoeken als je elkaar al gevonden hebt? Tussen deze logica is geen speld te krijgen. En ik vind het typisch Krijn. De allereerste commercial die ik ooit regisseerde, had Krijn bedacht. Sindsdien zijn we vrienden. De vanzelfsprekendheid waarmee hij van de ene op de andere dag fotograaf werd, en later regisseur, vind ik benijdenswaardig. Springen zonder dat je bang bent om te vallen. Dat durven er maar weinig. Zelfverzekerd maar bescheiden.

Robbert Jansen, ideapreneur

Ik heb bijna 15 jaar gewerkt met Krijn en samen met hem van alles gedaan, op sex na dan. Samen rebelleren. Acht uur schrijven voor het vullen van kleurstiften alleen maar om de financiële man bij Knijpen en Schudden te stangen. Verhitte discussies bij PANL, we wonnen fotografieprijzen maar de leden van PANL waren daar fel op tegen omdat onze foto’s gemaakt waren in photoshop, We hebben het leven van drukkers tot een hel gemaakt omdat we onze posters aanleverden op 150 Dpi. We verguisden Adformatie.Zelfs de ADCN moest eraan geloven. We werden lid van de BNO dat was tenminste een beroepsvereniging. Als je je begeeft in de wereld van rebellen dan moet je natuurlijk zorgen dat je je ook daar onderscheid. Dus om nu in the Hall Of Fame te komen van de ADCN vind ik een geweldig bewijs dat Krijn de eeuwige rebel blijft. Geweldig!

Govert Janse, editor

Er word veel gezegd over Krijn…..dat hij een inspirerend persoon is om mee te werken, erg creatief, grappig, charmant, doortastend, volhardend, een feilloos gevoel voor esthetiek… dat zou zo maar eens allemaal waar kunnen zijn, maar bovenal is Krijn een prachtig mens.

Alex Boogers, schrijver

Het ware gezicht van Krijnschuiltin het portretdat hijvan de andermaaktwaarmee hij toont,blootgeeft en raaktEn daarmee wordtallesgezegd.

Paul Postma, (motion) designer

Mijn eerste indruk van Krijn was: typische reclamejongen, leren jack, blonde kuif, kettingrokend, grote Rotterdamse bek. We merkten echter al snel dat daar achter een zachtaardig mens met een klein gouden hart schuilging. We gingen steeds meer met elkaar om en trachtten de ‘gap’ tussen advertising en design te dichten.In de jaren daarna werd Krijn fotograaf en muteerde van reclamenozem naar een soort van fotogoeroe. Hij was daarin niet alleen succesvol hij wist ook met z’n markante persoonlijkheid en uitstraling zichzelf als merk neer te zetten. Hierdoor behoort Krijn, in tegenstelling tot veel generatiegenoten, nog steeds tot de meest relevante communicatiecreatieven van Nederland.Nu, allebei verlost van beklemmende verplichtingen, vinden we elkaar regelmatig in onze gezamenlijk passie: onze maandelijkse ‘spijbel’-ochtend waarbij we in een nagenoeg lege bioscoopzaal een favoriete film wegkijken.

YANi, fotograaf

“En dit, dames en heren, is Yani, een geweldig regisseur!”, zo begon Krijn de PPM voor twee grote Randstad commercials. Ik had nog geen enkele commercial ooit gemaakt en lachte maar een beetje zenuwachtig voor me uit. Krijn sleepte het project en mij met enthousiasme door de meeting heen en uiteindelijk waren deze twee commercials een mooi startschot van mijn carrière als commercial-regisseur. Dat kan alleen Krijn op onnavolgbare wijze. Een dierbare vriend.

Pim Milo, schrijver

Krijn durft zichzelf om de zoveel tijd de maat te nemen. Of het geen routine wordt. Of dit is wat hij wil. Dat zelfonderzoek leidt dan tot een ommezwaai. Niet voorzichtig, maar resoluut. Hij studeerde voor kunstschilder, werd art director en daarna creative director, hij schrijft reclameteksten, regisseert commercials, maakt muziek en bouwt gitaren.Sinds 2006 is hij fotograaf. Hij gebruikt een iconografische beeldtaal die je ook ziet in het werk van Annie Leibowitz, Carl Fischer en George Hurrell. Daar schemert Krijns achtergrond als reclameman doorheen, de behoefte om dingen te maken die meteen de aandacht trekken en onmiddellijk communiceren. Heldere, eenduidige informatie die opvalt en intrigeert. Dezelfde eenvoud die in veel van Krijns reclamewerk zit. Een oeuvre dat getuigt van een continue zoektocht naar simpel, kernachtig beeld.

Bart Kuiper

Kuiper & Schouten had veel weg van een advocatenkantoor, het kreeg pas kleur als rond 10 uur de eerste creatieven binnen druppelden op Koningslaan 42. Heel wat bijzondere creatieven stapten daar binnen: Hans van Dijk, Erik Kessels, Lode Schaeffer, Diederick Hillenius, Aad Kuijper. Matthijs Slot en… Krijn van Noordwijk. Hij kwam binnen als Rockabilly en vertrok 6 jaar later als de door hem gefotografeerde Seasick Steve. Krijn heeft zich nooit veel aangetrokken van wat gangbaar was in ons vak. Als persoon en met zijn ideeën gaf hij ons bureau extra kleur en daar wil ik hem nog hartelijk voor bedanken. Dat hij nu een gevierd fotograaf is, verbaast me niet. Toen ik die bijzondere foto zag van Anton Beeke, wist ik dat het goed zou gaan.

John Doornik, casting director

Ik ontmoette Krijn voor het eerst bij Yani, ze waren bezig met een shoot voor een poster van de Nes Theaters. Ze zochten nog een model. Een ogenblik later zette Krijn een opgezet hondje op mijn gezicht met de mededeling dat ik even niet moest bewegen tot Yani’s camera klik zei.Het stond erop, ik werd bedankt en moest binnenkort mijn ogen goed open houden. En inderdaad, mijn ogen waren moeilijk te sluiten. De hele stad was volgeplakt met mijn hoofd met opengesperde mond waar een puppy in stond te schijten. Er zijn dat seizoen nog veel mensen naar de Nes theaters gegaan.

Marcel Oudendijk, creative post production producer

Wat een eer dat ik iets mag zeggen, want ik ken weinig mensen die zo sociaal en veelzijdig zijn als Krijn. Zijn oog voor detail, dat zie je terug in zijn kledingkeuze, cinematografie en ook de gitaren die hij maakt. Welbespraakt, muzikaal is Krijn maar ook bescheiden. Een aimabel mens. Krijn van Noordwijk is gers.

Hans van Rijs, regisseur (semi-retired)

Krijn is een ‘’one off’’. Zeg je autonoom dan zeg je Krijn. Heeft de uitstraling van een vrolijke flierefluiter maar is een van de weinige mensen in het vak die dat weten te combineren met een onfeilbaar instinct van wat werkt en wat niet. Bovendien een van de aardigste en lieve jongens waar ik voor mocht werken. En dat zijn de eigenschappen van een goed gereformeerde opvoeding.

Chico Lemos de Sousa Barbosa a.k.a. Cablejuice

Krijn was de eerste die in mij geloofde. Hij gooide me direct in het diepe door me opdracht te geven muziek te maken voor een internationale Nissan-commercial die geregisseerd werd door Chris Cunningham, de rest is geschiedenis!

Marga Bierema, agency producer

Een van de meest originele en authentieke mensen die ik ken. Altijd dichtbij zichzelf. Heeft een jaloersmakende energie. Alsof ‘ie nog 17 is. Kan een project echt van de grond te tillen en laten accelereren.Hoe stoer hij er ook uitziet, het is een knuffelbeer met een hart van goud. Krijn heeft een zeer goed ontwikkeld vermogen om te spreken en te schrijven. Hij kan mensen op een mooie manier meenemen in zijn gedachtes en ze overtuigen van zijn zienswijze. Als fotograaf komt z’n gave om goed met veel uiteenlopende mensen om te gaan ten volste tot zijn recht. Mensen vinden zijn aanwezigheid prettig en hij daagt mensen uit om meer van zichzelf te laten zien en buiten hun comfortzone te gaan. Dat zie je terug in zijn werk. Een uniek fijn getalenteerd mens!

Jeroen van den Idsert, producer hazazah

Mijn eerste kennismaking: Krijn wilde dat de ADCN-lamp voor het jaarboek de wereld over ging. Een prachtig project en waanzinnige mooie reis, maar hij mocht niet mee. Z’n blonde lokken maakten plaats voor een kale kop en grijze baard, en we maakten afgelopen jaar samen een vergelijkbare reis, en nu met Krijn als regisseur en fotograaf. Reizen en werken is een feest met Krijn. Hij maakt zo makkelijk contact, en is echt! Met een kind, artiest of CEO, maar altijd met zijn eigen Rotterdamse humor. Ik heb zelf ook een keer voor de lens gestaan bij Krijn. Hij is dan dwingend in wat hij wil, en duwt je streng de kant op die hij wil, totdat hij zijn beeld heeft en altijd met een vet resultaat. Krijn leeft zijn leven zoals hij dat wil, en is mijn vriend! Krijn is Gers!

Hans van Dijk, tekstschrijver

Krijn is op veel manieren bijzonder. Wat te weinig wordt gezegd: Krijn is onbedaarlijk grappig. We hebben anderhalf jaar samengewerkt en ik ging elke avond met buikpijn naar huis – van het lachen. Geniale regels schudt hij zo uit de mouw (Men denkt wel eens dat wij van Jumbo de hele dag met onze slurf zitten te spelen). Hij is Herenleed, Sjef van Oekel en Gerard Reve, maar hij is vooral Krijn. Er zou een school moeten zijn waar je kunt leren een Krijn te worden… de ultieme vorm van je zelf. Gelukkig bestaat die school niet, maar Krijn wel.

Leden van de ADCN Hall of Fame zijn onder andere ontwerpers Jacques Koeweiden, Paul Postma, Eugene Bay, Max Kisman, Anthon Beeke, Christian Borstlap en Dick Bruna, filmmakers als Diederick Koopal, Johan Kramer en Matthijs van Heijningen Jr., en reclamecreatieven als Erik Kessels, Lode Schaeffer, Hans van Walbeek en Alvaro Sotomayor.

Met hun baanbrekende creatieve werk hebben deze ereleden het Nederlandse reclame- en designlandschap verrijkt en talloze ADCN Lampen in de wacht hebben gesleept. Dus wie bij de toekomstige Hall of Fame leden wilt horen, moet bij de ADCN Awards zijn, die op 17 April 2018 plaats vinden in het National Opera & Ballet in Amsterdam. Koop je kaarten hier.