ADCN LIVE FROM CANNES LIONS : BAS WELLING

ADCN LIVE FROM CANNES LIONS : BAS WELLING

5 takeaways van Cannes Lions 2015

The following article is in Dutch. We apologize for this inconvenience for those who do not speak the language.

“Het is toch elk jaar hetzelfde” is een veelgehoorde uitspraak van Cannes sceptici. Qua lokatie en dagritme is dat misschien waar, maar tijdens Cannes Lions ontdek je elk jaar toch echt de hernieuwde status quo van onze branche. Dit zijn wat mij betreft de 5 belangrijkste takeaways na een week op de Croisette.

1. Nederland past bescheidenheid

Nederland had een moeilijk jaar met 20 leeuwen, waarvan 14 met een bronzen kleur. Dat alle 52 ADCN winnaars hier samen niet verder komen dan 1 bronzen Leeuw is confronterend. Wieden+Kennedy, DDB & Tribal en Ogilvy & Mather doen het goed, maar verder hebben we nauwelijks iets te vertellen. Daarom past ons bescheidenheid. Gelukkig redt MediaMonks de eer van ons land nog enigszins: met 12 leeuwen komen zij behoorlijk in de buurt van de rest van Nederland bij elkaar opgeteld.

2.Schouder aan schouder

Voor het eerst verenigt de Nederlandse creatieve sector zich om een vuist te maken richting buitenlandse adverteerders. In the Embassy of Dutch Creativity proberen 35 ambassadeurs de VOC handelsgeest nieuw leven in te blazen. Ondanks de tegenvallende opkomst van buitenlandse geïnteresseerden, voelt het goed om schouder aan schouder de samenwerking op te zoeken. De dag eindigt met een hernieuwde strijdlust die hopelijk voorkomt dat we ons volgend jaar weer de loef laten afsteken. Chapeau voor de initiatiefnemers.

3. Meaningfullness wint

De Grand Prix bekroningen tonen de onmiskenbare trend dat betekenisvolle reclame terrein wint. Always en Leo Burnet pakken de Grand Prix in PR door het begrip “Like A Girl” om te draaien van een zwakte naar een kracht. Volvo en Grey verlagen het aantal fietsongelukken met hun Lifepaint en zijn met de hoofdprijzen in Promo & Activation en Design de grote winnaar van het festival. Under Armour en Droga5 winnen Cyber door de vele ongefundeerde online meningen over vrouwen aan te pakken. Er wordt volop discussieerd tot hoever je merkrelevantie mag stretchen om zulke thema’s op een geloofwaardige manier te brengen. Maar bovenal is het een trend om te omarmen, omdat de maatschappelijke impact van reclame-creativiteit hierdoor flink toeneemt.

4. ÜberChopper

Franse taxichauffeurs laten hun onvrede over Über blijken middels een staking. Daardoor pakken – paradoxaal genoeg – nog meer Cannes-gangers een Über vanaf de luchthaven in Nice. Bij het openen van de app verschijnen niet alleen auto’s maar ook een helicopter, de zogenaamde ÜberChopper. Menig creatief laat zich verleiden en wordt in 8 minuten naar de haven van Cannes gevlogen. Het is een treffend metafoor voor de internationale ontwikkelingen in onze industrie: als de oude wereld zich krampachtig verzet tegen digitale disrupters grijpen die vernieuwers dat moment met beide handen aan om nog slimmere ideeën te introduceren.

5. De viral van de week

Het belangrijkste gesprek van de dag kwam echter niet uit het Palais, maar vanaf de rode loper ervoor. Daar fotografeerde AdWeek-redacteur David Griner een inmiddels wereldberoemde koppel terwijl ze “de liefde bedrijven” op de trap. Daar kon qua ‘word of mouth’ geen beteknisvolle campagne tegenop. Het commentaar van Xavier Feliu (Vodafone) was treffend: “That’s what they call a Lion”.

ADCN LIVE FROM CANNES LIONS : BAS WELLING

This was the last ADCN report “Live From Cannes Lions”. If you would like to know more about all the winning work from Cannes, join the upcoming event on the 8th of July in Amsterdam. During this event the Dutch jurors from Cannes Lions 2015 will tell you about their observations and award winning work.