ADCN en Stedelijk Museum tonen met tentoonstelling toekomstvisie van jong creatief talent

ADCN en Stedelijk Museum tonen met tentoonstelling toekomstvisie van jong creatief talentADCN en Stedelijk Museum tonen met tentoonstelling toekomstvisie van jong creatief talent

AMSTERDAM, 8 DECEMBER 2016

The following article is in Dutch. We apologize for this inconvenience for those who do not speak the language.

ADCN organiseerde op 1 december in samenwerking met het Stedelijk Museum Amsterdam de expositie “Go Ape! It’s the Year of the Monkey.” De tentoonstelling vond plaats in het Stedelijk Museum ter gelegenheid van de Vernissage van het ADCN Jaarboek 2016 en het 50-jarig bestaan van ADCN.

Meer dan 75 talenten van diverse kunstacademies waren uitgenodigd om hun toekomstvisie op advertising en design te schetsen met Polaroid-fotografie. Studenten van AKV|St.Joost in Breda, AKI Academy of Art & Design in Enschedé, en Willem de Kooning Academie hebben samen meer dan 1000 foto’s gemaakt. Een selectie van de foto’s is verwerkt in het ADCN Jaarboek en wordt de komende weken gepresenteerd in een social media campagne.

ADCN en Stedelijk Museum tonen met tentoonstelling toekomstvisie van jong creatief talent

Het werk van de studenten is beoordeeld en geselecteerd door ADCN-curatoren Joris van Elk, André Dammers en Bert Teunissen in samenwerking met Lennart Booij, conservator toegepaste kunsten en vormgeving.

ADCN Managing Director Dinesh Sonak: “Het ADCN Jaarboek is een vijftig jaar oude traditie en inspiratiebron. Het was ons doel om dit jaar in één document en event zowel de Creative Zeitgeist van nu als van morgen samen te brengen op een speelse wijze. Volgend jaar willen wij nog veel actiever bijdragen aan talentontwikkeling. De nieuwe generatie creatieven kijkt op een frisse en gezonde manier naar wat je met je creativiteit kan bereiken.”

Bert Teunissen (fotograaf en begeleidend docent aan AKI): “De resultaten zijn zeer uiteenlopend maar hebben steeds zeer persoonlijke visies opgeleverd waarbij het ene idee conceptueel sterk was en het andere juist qua vorm mooi resultaat gaf. Het gaf de studenten inzicht in de diversiteit waarop met één en hetzelfde thema omgegaan kan worden.”

ADCN en Stedelijk Museum tonen met tentoonstelling toekomstvisie van jong creatief talent

Tijdens de expositie zijn honderden creatieve professionals uit het communicatievak in gesprek gegaan met de volgende generatie creatieven over hun visie op de toekomst van creatie en de rol van creativiteit in de wereld.

Lennart Booij (curator, Stedelijk Museum): “De samenwerking tussen het Stedelijk Museum en ACDN gaat ver terug. Zo was erelid Wim Crouwel jarenlang de huisstijl-ontwerper van het Stedelijk, begon oud-museumdirecteur Willem Sandberg als reclametekenaar en is er een constante wederzijdse beïnvloeding gaande tussen de creatieve industrie en de hogere kunsten. Het is daarom een groot genoegen deze avond samen te mogen organiseren.”

Naar de Vernissage en de expositie in het Stedelijk Museum kwamen meer dan vijfhonderd mensen. De concepten en fotografie van de studenten zijn de komende tijd te zien via de Facebook en Twitter kanalen van ADCN. Het ADCN Jaarboek is vanaf vandaag te koop via ADCN.

Credit fotografie: Kee & Kee.