Het Reclame Jaarboek 2013 is verschenen. Met dit jaar een primeur: naast het papieren boek is er ook een iPad App versie beschikbaar.

De eer om het concept te creëren kwam dit jaar Joris van Elk en Floris Hülsmann (FHV BBDO) toe. Met hun offline en online prestaties het aangewezen team voor deze taak.

Het concept Monnikenwerk komt tot uiting in een hedendaagse creatieve vertaling waarmee een ode wordt gebracht aan het fanatisme en de vasthoudendheid dat het werken in het creatieve reclamevak zo bijzonder maakt. Dit is verbeeldt door een hedendaagse vertaling te maken van de middeleeuwse handschriften en de daarbij behorende illuminatie. Illustratoren, typografen en animatoren hebben samengewerkt om zo te komen tot enerzijds een geanimeerde digitale, en anderzijds een analoge illustratieve interpretatie van het aloude monnikenwerk.

Joris en Floris: "Het is een boek geworden waarin ons geloof in de kracht van creativiteit volmaakt is verbeeld. Mede dankzij alle vakbroeders die vol passie vele uren werk erin hebben gestoken. "

Diederick Hillenius en Poppe van Pelt (Selmore) zijn dit jaar opgenomen in de eregalerij.
 



(foto: Fulco Smit Roeters | Artbox )

Naast alle genomineerde en bekroonde werkstukken is het boek voorzien van synopsissen, juryrapporten en de eregalerij.

Het Jaarboek 2013 is te koop voor € 75 excl. verzendkosten. De oplage is beperkt.

Bestelformulier Jaarboek 2013
 




De App versie van het Jaarboek 2013 is verkrijgbaar in de App Store voor € 12,99.

Er is een Nederlands- en Engelstalige versie beschikbaar. (Indien de taalinstelling op de iPad ingesteld staat op Nederlands, zal automatisch de Nederlandstalige versie gedownload worden.) De boek app is enkel voor iPad.

Koop hier de ADCN 2013 Jaarboek app
Top


Het concept is dit jaar van Autobahn, Maarten Dullemeijer en Rob Stolte. Autobahn maakt visuele communicatie voor ambitieuze opdrachtgevers. Zij kiezen nooit de makkelijkste weg en deze aanpak heeft ervoor gezorgd, dat er ook dit jaar weer een bijzonder uniek en spraakmakend Jaarboek klaarligt.
 
Autobahn: “Het ADCN Jaarboek vormgeven is een grote eer. Opeens staan wij in een rij van grote bureaus en belangrijke namen. We vroegen ons af: Hoe gaat dit boek zich verhouden tot de voorgaande edities? De uitspraak 'destruction is creation' is de basis geweest voor ons concept.”
   
Geen boek is gelijk, herdruk is onmogelijk.
En de oplage is beperkt.

 
 
Bestel hier het Jaarboek 2012
Top


Het concept van het Reclame Jaarboek 2011 is van Jeroen van Zwam en Marcel Hartog, samen de creatieve directie van Publicis.

Een boek waarin 69 jaarprijswinnaars op de foto zijn gezet door de top van de Nederlandse reclame- en reportagefotografie.

Met diegene(n) voor wie ze het eigenlijk doen.
Met iemand die trots op ze mag zijn.
Zou moeten zijn.
Die ze heeft aangemoedigd de reclame in te gaan. Waar ze de bekroning op één of andere manier aan te danken hebben.

Daarnaast bevat het Boek het beste creatieve reclame- en vormgevingswerk van het afgelopen jaar.
 
 

 
Het Reclame Jaarboek 2011 is uitverkocht.
Top


Het concept van het Reclame Jaarboek 2010 is: Vakmanschap.

Het boek bevat het beste creatieve reclame- en vormgevingswerk van het afgelopen jaar. Met veel liefde en aandacht gemaakt, is het een ode aan het vakmanschap van alle vormgevers, reclame- en boekmakers.

...,staat creative agency tekende voor het boek-concept en creëerde een authentiek boekwerk met een wow-factor. Het bureau ging terug naar het maakproces van de boekdrukkunst en de passie die gepaard gaan met het maken van een boek van A-Z.

Alle exemplaren zijn uniek genummerd.
 
 
 
 

Het drukwerk is van drukkerij Tesink.
Lithografie en opmaak zijn verzorgd door Straight Premedia.

Top


Het Reclame Jaarboek 2009 is verschenen.

Het concept van het Reclame Jaarboek 2009 gaat over de energie die nodig is om een idee tot een perfecte uitvoering te brengen. De energie van het idee moet worden versterkt door de energie van de uitvoerders. De stroom moet optimaal blijven vloeien. Alleen dán gaat er een lamp branden.

Dit concept is van Bas Engels en Pim van Nunen - beiden creatief directeur van TBWA\NEBOKO. Zij zijn meermalen nationaal en internationaal onderscheiden en wonnen Lampen voor o.a. Heineken, Holland Casino, WE, IKEA en IDFA.
 
 


 
Het Reclame Jaarboek 2009 is mede mogelijk gemaakt door Drukkerij Tesink.
Top


Het concept voor het Reclame Jaarboek 2008 ‘Target’ is simpel en toch heel provocerend...

The Stone Twins - Declan en Garech Stone - zijn verantwoordelijk voor het creatieve concept 'Target' van het ADCN Jaarboek 2008.

De creatieve gedachte wordt kernachtig beschreven in de introductie van het boek:

  " We wilden een boek dat letterlijk zelf een creatief target werd.
We wilden een vorm die niet alle aandacht van het prijswinnende werk afleidt.
We wilden onze lopen eens richten op alle ego’s en zelfverheerlijking binnen de reclamewereld.
We wilden weten hoe het voelt om John Rambo te zijn.
We wilden het hele idee van reclameprijzen eens onder vuur nemen.
We wilden je gewoon raken".
 

 

 
Top


Michael Jansen & Bas Korsten, beiden creative partner bij reclamebureau Selmore, zijn verantwoordelijk voor het creatieve concept 'Merchandising the Hero' van het ADCN Reclame Jaarboek 2007.
 
Het ADCN Reclame Jaarboek is dit jaar omgedoopt in de ADCN Fan Catalogus 2007. In de Fan Catalogus hebben Michael en Bas de Lampen-winnaars van 2007 vereeuwigd op o.a. dekbedden, rugzakken, aanstekers, 
t-shirts, strandlakens, sleutelhangers, agenda's, posters en zelfs zijwieltjes.
 

 Reclame Jaarboek 2007

 
Top


Het spanningsveld van structuur enerzijds en chaos anderzijds maakt ons land toonaangevend in de wereld van Design, Architectuur en Reclame.

Daarom creëerde Rob van Gijzelen, Creative Director VBAT, dit jaar het ADCN Jaarboek met als thema ‘Ode aan het Grid’.

Hij zet samen met Meriel Verheul, Maarten van Disseldorp, Masaaki Oyamada en Annemieke Dangremond het bekroonde werk weer maximaal in de spotlights.

 
 
 
Top


Een betoverend boek waarbij fantasie en werkelijkheid met elkaar verweven zijn, mede door de geïnspireerde bijdragen van copywriters uit het reclamevak.
 
Het concept is van Pjotr de Jong - creatief directeur van Vandejong tevens meervoudig Lampenwinnaar voor o.a. Artimo en Dox Records - en Joanna van der Zanden. De artdirection is in handen van Pjotr de Jong, Stephan Achterberg en Thomas Wismeier.
 
 
 

 

Top


Het Reclame Jaarboek 2004 is vormgegeven door Dagan Cohen - creative director (art) - van reclamebureau Draft. In samenwerking met vormgeefster Miriam Steinberg en jonge reclamemakers uit ADCN Werkplaats, is op bijzondere wijze het thema van de ADCN Uitreiking verder uiteengezet in het boek.
 
 
 
Top


Een boek met een boekenworm in de vorm van een beestje met handtasje, dat zich speels door het boek heen wurmt. Voorzien van spuitbus om erger te voorkomen.
Een bijzonder boek dat is vormgegeven door Arjan van Woensel en Ferry van Tongeren van reclamebureau Doom & Dickson. Zij zijn Lampenwinnaars en meervoudig genomineerd voor o.a. Capital-e, Doom & Dickson en Samsonite.
Met in de eregalerij Harry Kramp, die vanuit verschillende hoeken wordt belicht door Frank Pels, Hans Goedicke en Stephan Pröpper.
 
 
 
Top


Een boek dat straalt en zelfs koelbloedigen onder ons van kleur doet verschieten.
Een fraai staaltje van Sanne Braam van DDB Amsterdam. Hij heeft lampenwinnend werk op zijn naam staan voor onder andere Pon's Automobielhandel.
In deze uitgave staat Dick Bruna in de eregalerij, geschreven door Paul Mertz.
 
 
 
Top


Het gaat hard met het Reclame Jaarboek 2001 van Richard van der Laken en Pepijn Zurburg, grafisch ontwerpers van De Designpolitie, meervoudig genomineerd en lampenwinnaars voor onder andere Uitgeverij Prometheus en de Raad voor Cultuur.
Een naslagwerk dat veel commotie heeft veroorzaakt en op ongebonden, creatieve wijze het beste werk van reclame- en designjaar 2000 weergeeft.
In de eregalerij: Hans van Walbeek en Béla Stamenkovits.
 
 
 
Top