ADCN lanceert Dutch Creativity Fund bij 50-jarig jubileum

Amsterdam, 11 January 2016

DCF_767x446

ADCN lanceert Dutch Creativity Fund bij 50-jarig jubileum

Deze week lanceert ADCN het Dutch Creativity Fund, een fonds bedoeld om creativiteit in Nederlandse marketingcommunicatie te stimuleren. ADCN nodigt alle Nederlandse merken en creatieve bureaus uit om te investeren en participeren. Het gaat om een relatief kleine bijdrage op basis van het marketing- en mediabudget en de draagkracht per organisatie. In 2016 viert ADCN, de club van creative professionals en het platform voor creativiteit in advertising en design, haar 50-jarig bestaan.

Dutch Creativity Fund

De opbrengsten van het fonds worden gebruikt om twee nieuwe educatieve programma’s te ontwikkelen: “The Creative Marketer” en “The Future Creative”. De programma’s moeten zorgen voor meer creatief leiderschap, smart creativity en innovatie in de Nederlandse marketingwereld, en Nederland terugbrengen aan de wereldtop van marketing en creativiteit. KPN is een van de eerste merken die de plannen van ADCN, als main partner, gaan steunen. ADCN-directeur Dinesh Sonak licht toe: “Iedereen is het erover eens dat creatieve ideeën en oplossingen cruciaal zijn voor de groei van merken, de economie en de maatschappij. In een landschap dat de afgelopen jaren is gedomineerd door CFOs en kostenreducties, is het goed om harder te werken aan de ontwikkeling van creatief talent en creatieve cultuur, en aan de samenwerking tussen creatie, marketing en media. Natuurlijk is er veel talent en werk, maar er valt nog veel te winnen.”

The Creative Marketer

Het doel van The Creative Marketer is om de ontwikkeling van een generatie creatieve marketing, brand en communicatiemanagers te versnellen. Sonak: “Het professioneel leiding geven aan creatieve organisaties, teams en processen is een vak dat marketeers niet van huis uit leren, op de universiteit of hogeschool, en ook niet bij business schools of NIMA-examens. Terwijl de creërende functie toch de belangrijkste is van de marketingafdeling. Bijna alle marketingdirecteuren die wij spreken geven aan dat de creative capability van hun teams en organisatie omhoog kan, om voor veel meer returns te zorgen op de investeringen in creatief werk en bijbehorende media. En om voor doorbraken te zorgen. Hoe ontwikkel je een creatieve visie op de toekomst van je merk? Hoe inspireer en voed je creatieve teams? Hoe beoordeel je creatieve ideeën? Wat is de rol en waarde van design voor je merk en business? Het gaat hierbij ook om betere toepassing van eigenschappen als durf en empathie en van vaardigheden als holistisch denken en het omgaan met onzekerheden. En natuurlijk het managen van alle fasen van het creatieve proces. Wij gaan modules opzetten die mensen makkelijk naast hun werk kunnen volgen.”

Smart Creativity

Ook in de creatieve industrie zelf wordt weinig geïnvesteerd in de professionele ontwikkeling van creatief talent. “Hier is juist veel behoefte, ook vanuit de klantzijde, aan slimmere creatieve denkers die meer begrip hebben van bijvoorbeeld strategie, technologie, cultuur, media, data, gedragspsychologie, neuromarketing, design-thinking en agile werkprocessen. En aan creatieve professionals die in multidisciplinaire teams en netwerken kunnen samenwerken. Dat komt omdat de vraagstukken complexer worden, en omdat concurrentie steeds vaker uit onverwachte hoeken komt.”

ADCN gaat de twee programma’s op een co-creatieve manier ontwikkelen, samen met de deelnemende business partners, verschillende learning- en contentpartners en experts van bijvoorbeeld THNK, School of Creative Leadership. Het doel is om de eerste modules na de zomer 2016 aan te kunnen bieden.

Geïnteresseerden in het Dutch Creativity Fund kunnen contact opnemen met Dinesh Sonak, Managing Director ADCN: dinesh@adcn.nl of 06 55893365.